Isnin, 6 Februari 2012

Antologi Seuntai Kasih Secebis Kasih - Gurindam Dua Belas : Fasal yang Kesembilan (Puisi Tradisional)

Gurindam Dua Belas - Fasal Kesembilan


Maksud Keseluruhun
Gurindam ini menjelaskan peringatan tentang bagaiman tipu helah syaitan menggoda golongan-golongan manusia yang lalai dalam agama dan lalai meningati Tuhan. Walaupun sedar bahawa ia sentiasa berbuat jahat, tetapi masih terus melakukannya. Dia anggap bukan manusia, tetapi syaitan atau kawan syaitan.
      Golongan pertama ialah perempuan yang telah dewasa (ibu atau nenek), tetapi masih melakukan hal-hal yang tidak elok, tidak boleh dicontohi. Mereka dianngap menjadi ketua(penggawa) kepada iblis dan syaitan.
      Golongan kedua ialah orang-orang yang kurang berkemampuan (hamba raja, pekerja bawahan, orang miskin). Mereka ini sentiasa terdesak untuk memenuhi tuntuntan keperluan hidup sendiri. Oleh itu, syaitan mudah menggoda mereka agar menggunakan kelebihan mereka yang selalu dekat dengan orang berkuasa (raja,  majikan) bagi menyalahgunakan kuasa demi kepentingan diri sendiri.
      Golongan ketiga ialah orang-orang muda yang hanyut dalam keseronokan dunia muda-mudi. Mereka akan digoda oleh syaitan agar terus lalai dalam agama dan lalai meningati Allah. Syaitan menggoda agar mereka berpanjangan melakukan maksiat yang akhirnya merosakkan diri mereka sendiri.
      Golongan keempat ialah golongan manusia yang suka pada pesta, terutama hiburan yang menghimpunkan lelaki dan perempuan. Inilah peluang terbuka syaitan untuk menggoda mereka agar melakukan maksiat (misalnya zina) yang dilaknat oleh Allah dan mereka akan menjadi saudara syaitan di neraka.
       Sebaliknya, ada beberapa golongan manusia yang tidak disukai oleh syaitan. Antaranya, orang tua yang berjimat cermat dan bersederhana dalam perbelanjaan dan gaya hidupnya. Juga orang muda yang tidak putus-putus menuntut ilmu yang berguna di dunia dan akhirat. Orang seperti ini sukar digoda untuk berbuat kejahatan keran mereka mengetahui pelbagai perkara yang menjadi tipu helah syaitan untuk menyesatkan manusia.

Maksud Rangkap Demi Rangkap


Rangkap 1
Orang yang sedar bahawa ia berbuat pekerjaan yang tidak elok(jahat), teatapi masih terus melakukannya dengan sengaja, maka ia dianggap bukan manusia tetapi syaitan yang berupa manusia.

Rangkap 2
Seorang perempuan yang telah dewasa, tetapi masih melakukan hal-hal yang tidak elok dianggap menjadi ketau(penggawa) kepada iblis dan syaitan.

Rangkap 3
Syaitan suka menggoda orang-orang yang kurang berkemampuan (hamba raja, pekerja bawahan, orang miskin) untuk menggunakan kelebihan mereka yang selalu dekat dengan orang berkuasa (raja, majikan) bagi menyalahgunakan kuasa demi kepentingan diri sendiri, tetapi merosakkan orang lain. Sifat ini disukai oleh syaitan.

Rangkap 4
Syaitan suka mempergunakan orang-orang muda yang lalai dalam agama (lalai meningati Allah, Tuhan) agar melakukan maksiat yang akhirnya merosakkan diri mereka sendiri. Mereka akan kekal menjadi sahabat syaitan selama tidak bertaubat nasuha.

Rangkap 5
Syaitan menyukai pesta, perhimpunan yang disertai oleh lelaki dan perempuan kerana boleh menggoda mereka untuk melakukan maksiat (misalnya zina) yang memusnahkan hidup mereka, dilaknat Allah, dan akhirnya kekal sebagai saudara syaitan di neraka.

Rangkap 6
Syaitan tidak menyukai orang tua yang berjimat cermat dan bersederhana dalam perbelanjaan dan gaya hidupnya. Ini kerana sifat boros dan membazir adalah amalan kegemaran syaitan.

Rangkap 7
Syaitan juga tidak suka kepada orang muda yang menghabiskan sebahagian besar umur mudanya untuk menuntut ilmu yang berguna di dunia dan di akhirat. Orang seperti ini sukar digoda untuk berbuat kejahatan kerana mereka mengetahui pelbagai perkara yang menjadi tipu helah syaitan untuk menyesatkan manusia.

Tema
"Gurindam Dua Belas - Fasal Kesembilan", karya Raja Ali Haji ini bertemakan nasihat dan pengajaran. Gurindam ini menjelaskan peringatan tentang bagaimana tipu helah syaitan menggoda golongan-golongan manusia yang lalai untuk mengingati Tuhan.

Persoalan

  1. Sikap orang yang bebal, terus berbuat tidak elok walaupun diberi peringatan.Orang seperti ini dianngap bukan manusia, tetapi syaitan yang berupa manusia.
  2. Perempuan yang banyak melakukan dosa.Perempuan berusia lanjut, tetapi masih melakukan hal-hal yang keji dianngap menjadi ketua kepada iblis dan syaitan.
  3. Syaitan suka menggoda orang yang kurang berkemampuan. Orang yang kurang berkemampuan (miskin) dan kurang pelajaran atau didikan agama mudah digoda untuk menyalahgunakan kuasa demi kepentingan diri sendiri.
  4. Syaitan suka mempergunakan orang-orang muda yang lalai dalam agama. Orang muda yang lalai untuk mengingati Allah digoda untuk melakukan maksiat yang akhirnya merosakkan diri mereka sendiri.
  5. Syaitan menyukai pesta atau perhimpunan yang disertai oleh lelaki dan perempuan. Di tempat ini, syaitan boleh menggoda mereka untuk melakukan maksiat (misalnya zina) yang memusnahkan hidup mereka, dilaknat Allah, dan akhirnya kekal sebagi saudara syaitan di neraka.
  6. Syaitan tidak meyukai sikap orang tua yang berjimat cermat. Ini kerana sifat boros dan membazir ialah amalan kegemaran syaitan.
  7. Syaitan tidak suka pada orang muda yang berilmu.Orang seperti ini sukar digoda untuk berbuat kejahatan kerana mereka mengetahui pelbagai perkara yang menjadi tipu helah syaitan untuk menyesatkan mereka.


Nilai dan Pengajaran


Nilai

  1. Berjimat cermat. Amalan berjimat cermat dan bersederhana dalam kehidupan sangat dituntut demi menjamin kebahagian hidup pada masa hadapan.
  2. Orang muda yang berilmu. Semasa muda, seseorang wajar menuntut ilmu dunia dan akhirat sebanyak mungkin sebagai bekalan pada masa hadapan.


Pengajaran

  1. Kita jangan bersikap bebal. Setelah diberi peringatan, sebaiknya kita berhenti melakukan perbuatan buruk kerana akan merosakkan diri.
  2. Sebagai wanita, kita perlulah berhati-hati terhadap godaan syaitan keranasyaitan suka menggoda perempuan yang lemah iman, terutama wanita tua yang lanjut usia, tetapi masih mengamalkan perbuatan yang tidak elok.
  3. Orang kurang berkemampuan (miskin) perlulah berhati-hati kerana mereka terdedah kepada godaan syaitan akibat kurang pelajaran atau didikan agama. Mereka mudah digoda untuk menyalahgunakan kuasa demi kepentingan diri sendiri.
  4. Orang muda janganlah lalai daripada meningati Allah kerana syaitan selalu menggoda mereka untuk melakukan maksiat yang akhirnya merosakkan diri mereka sendiri.
  5. Kita hendaklah mengelak daripada menghadiri pesta yang wujud percampuran antara lelaki dan perempuan. Syaitan akan menggoda mereka yang berpesta ini untuk melakukan maksiat yang memusnahkan hidup mereka, dilaknat Allah, dan akhirnya kekal sebagai saudara syaitan di neraka..
  6. Kita hendaklah mengamalkan sikap berjimta cermat dan bersederhana dalam kehidupan kerana sikap boros dan membazir ialah amalan kegemaran syaitan.
  7. Sebagai orang muda, tuntutlah ilmu dunia dan akhirat sebanyak yang mungkin kerana hanya dengan ilmu kita sukar digoda untuk berbuat kejahatan disebabkan mengetahui pelbagai perkara yang menjadi tipu helah syaitan untuk menyesatkan manusia.


Maksud Rangkai Kata Terpilih



  1. Iblis punya penggawa - berketuakan iblis
  2. Syaitan tempatnya manja - syaitan suka menggoda hamba-hamba raja
  3. Syaitan tempat berkuda - syaitan menjadikan orang muda yang lalai sebagai kuda tunggangan.
  4. Syaitan punya jamuan - syaitan menjadikan pesta muda-mudi sebagai pesta kesukaannya.
  5. Orang tua yang hemat - orang tua yang berjimat cermat.
  6. Orang muda kuat berguru - orang muda yang suka menuntut ilmu.
  7. Syaitan jadi berseteru - dimusuhi oleh syaitan, tidak disukai oleh syaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan