Selasa, 7 Februari 2012

Antologi Seuntai Kasih Secebis Harapan - Seloka Sifat Pak Pandir (Prosa Tradisional)

Seloka Sifat Pak Pandir


Maksud Keseluruhan
Seloka ini menggambarkan sifat Pak Pandir. Pak Pandir seorang yang mudah percaya dan mudah terpedaya oleh pandangan mata. Bagi Pak Pandir, apabila melihat orang yang berpakaian kemas dan menarik, dia menganggap orang itu tentulah orang kaya. Apabila melihat seseuatu batu yang berkilat, dia percaya itu ialah intan berlian. Apabila terjumpa dengan batu buntat (batu hempedu dalam tumbuhan) dia percaya batu berkenaan ada kuasa luar biasa dan memberikan tuah. Apabila bertemu dengan seseuatu yang berbungkal, dia percaya benda itu ialah emas. Sifat tidak berfikir dengan teliti dan mudah mempercayai orang lain menyebabkan dirinya mudah ditipu oleh orang. Akibatnya, dia sering mendapat kesusahan dan kerugian kerana kebebalannya sendiri. Dia sering menyesal, namun tiada sesiapa yang peduli.

Tema
"Seloka Sifat Pak Pandir" mengetengahkan tema kemanusiaan dan kemasyarakatan yang menghuraikan sikap manusia yang mudah percaya kepada apa yang dilihat (kecantikan luaran). Akibatnya, manusia seperti Pak Pandir ini mudah diperdaya dan tertipu kerana kurang berhati-hati dalam berfikir dan bertindak.Keadaan ini menyebabkan mereka sering kerugian dan kesusahan.

Persoalan

  1. Mudah percaya pada penglihatan luaran (mata), sering kali tertipu atau terpedaya.
  2. Kesusahan atau kesukaran biasanya berpunca daripada diri sendiri.
  3. Menyesal apabila sudah gagal dan susah. Tetapi, biasanya sudah terlambat, sesal tidak berguna lagi.


Nilai dan Pengajaran
Nilai

  1. Kepercayan terhadap pandangan mata.Pak Pandir sering mendapat kesusahan atau kerugian keran sikapnya mudah terpesona dengan apa-apa yang dilihat menyebabkannya tertipu dan terpedaya.
  2. Berfikir sebelum melakukan sesuatu. Seseorang perlu berfikir dengan wara dan bijaksana agar tidak melakukan perbuatan yang bebal dan akhirnya menyusahkan serta merugikan diri sendiri seperti yang trjadi kepada Pak Pandir.


Pengajaran

  1. Kita hendaklah berhati-hati, jangan terpedaya dengan apa-apa yang dilihat. Sikap mempercayai pandangan mata dan menilai secra luaran akan menyebabkan kita mudah tertipu dan terpedaya.
  2. Berfikir dan bertindaklah dengan waras dan bijaksana agar kita tidak melakukan perbuatan yang akhirnya menyusahkan serta merugikan diri sendiri,
  3. Kita perlulah melaksanakan sesuatu dengan perancangan yang rapi dan mempertimbangkan kesan-kesannya kerana apabila sudah gagal, tiada guna kita menyesal.

Maksud Rangkai Kata Terpilih

  1. Intan,emas - batu dan logam barangan kemas, perhiasan wanita yang tinggi nilainya.
  2. Buntat - batu yang terdapat dalam tumbuh-tumbahan, dipercayai mempunyai khasiat dan kuasa luar biasa.
  3. Berbungkal - bongkah,gumpal
  4. Susah buatan sendiri - mendapat kesusahan kerana kesilapan sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan